Přehled záběrů



Na ruku - na stranu kde pádlujmeme:
  • Závěs - přitahování
  • Ulomení - zpětný široký záběr

Z ruky - na druhou stranu, než pádlujeme
  • Široký záběr dopředu
  • Závěs přes ruku - Přitažení přes ruku (někdy se také říká “v přesahu”)

Teď se vám bude zdát, že jsem na některé záběry zapomněl, ale není tomu tak. Ulamování vpředu a přitahování vzadu zanecháme minulosti, existují jejich podstatně lepší alternativy.
Ulamování vpředu --> Přitažení přes ruku
Přitahování vzadu --> Široký záběr zadáka (Nezavrhujeme úplně, ne jako řídící záběr, ale někdy je potřeba loď trochu posunout do boku)


Hierarchie záběrů

Bill Endicott roztřídil záběry podle toho, jak moc loď pohánějí nebo brzdí. Při výjezdech proti proudu, při slalomu a všude, kde chceme, aby loď jela, bychom měli používat záběry výše v této hierarchii:

  1. Přímé záběry
  2. Široké záběry dopředu
  3. Přitahování
  4. Pasivní (držené) řídící záběry
  5. Zpětné záběry

Poznámka V původní verzi příručky o slalomu, která je k dispozici na ICF, je ještě stabilizace pádlem na plocho, to ale není řídící záběr, ke vztahu pohonu lodi dopředu a stabilizace se ještě vrátíme, až se budeme zabývat stabilitou.

Všimněte si, že i přímý záběr je záběr řídící:
  • Jednak stáčí loď směrem z ruky, i když méně než široký záběr.
  • Na C2 může být výhodnější, že řídí jen jeden a druhý žene loď dopředu. Obecně, na C2 musíme brát v úvahu oba jezdce, oba záběry musí být co nejvýš, když je jakoby “zprůměrujeme”, proto bývá výhodné zkombinovat přímý a jiný řídící záběr.


Hierarchie záběrů:

Přímý:




široký:



aktivní přitažení:



pasivní přitažení na ruku nebo přes ruku nebo ulomení:



zpětný: