Úplně jinak o řízení


Už jsme si řekli, že dobrý kanoista od sebe neodděluje pohánění lodi dopředu, řízení a udržování rovnováhy. Protože o rovnováze se budeme bavit až v další kapitole, zatím se naučíme spojit záběry dopředu a řízení. Tady začíná opravdová univerzita pádlování.


Zde si všimněte správného záběru háčka, který není ani přímý, ani široký, ani ulomení. Potřebuje se pověsit na proud při výjezdu z držícího válce směrem doprava, přitom musí zabránit lodi stočení doleva zpět do válce a navíc musí udržovat náklon napravo. To dosáhne mírným natočením pádla při přímém záběru - z přímého záběru dostane maximální tah za pádlo (je to vidět podle proudu vody, který se od pádla odráží), natočením řídící účinek. Široký záběr by zhoršil náklon a navíc by Ema v jejích 7 letech nevyvinula dostatek síly na výjezd z válce, takto si dokonce pomáhá opřením pádla o loď. Tyto záběry už dětem nemusíme vysvětlovat - dělají to samy intuitivně.

Probírali jsme s Billem Endicottem, jak vysvětlit všechny možné aspekty řízení různým typům vodáků. Docela dobrá jízda může být založena jen na tom, že dvojice umí jet rovně, pak na jednu stranu jeden přitahuje (závěs) a druhý dělá široký záběr. Na opačnou stranu si role prohodí. To je jeden extrém - maximální jednoduchost a zbytek si vyjezdit.

Druhý extrém je vše rozebrat do úplného detailu a přesně vědět co který úhel a poloha v daném okamžiku způsobuje. To uděláme teď, záběr si popíšeme podle mnoha různých parametrů a budeme zkoumat, jak tyto parametry ovlivňují řízení, prvně ale malý komentář, který mi k tomu Bill sepsal:

Cvičitel kanoistiky se pohybuje po tenké lince, která odděluje to, že naučí důležité parametry záběru kanoistu už od raného věku na jedné straně od toho, že ho na druhé straně může přetížit velkým množstvím informací, které mladý kanoista není schopen zpracovat.


  • Myslím, že je důležité pro cvičitele aby znal z těchto parametrů co nejvíc, ale při sdělování svým svěřencům musí být opatrný.
  • Další věc je, že rozdílní lidé se učí rozdílným způsobem. Někdo to pochopí z rozboru v textu, jinému pomůže ukázat video s jízdou špičkového sportovce. Protože nevíte, kdo to jakým způsobem líp chápe, musíte zkoušet na všechny všechny způsoby.
  • Třetí faktor je fyzická dispozice. člověk musí být fyzicky připraven aby některé z těchto technik zvládnul. Nováček může poznat, že techniku provádí špatně, třeba když vidí své video a porovnává to s někým zkušeným, ale prostě fyzicky není schopen to napodobit, takže někdy dokonce musí použít jinou technku.



Návrat na začátek stránky