Velikost náklonu


Podle typu proudu, do kterého vjíždíme, a podle toho, jestli chceme přejet na druhou stranu řeky nebo sjíždět dolů, volíme náklon lodi a náklon těla.


1
Náklon v hladkém rychlém proudu pro přejezd


IMG_3873IMG_0455
IMG_3476IMG_3467



IMG_0598IMG_7584
IMG_4842IMG_0576


Standardní nájezdový náklon pro přejezd - klouzání podle obrázku 1). Náklon lodi je podle úhlu hladiny - čím víc teče voda s kopce, tím větší náklon. Úhel lodi: Vzhledem k hladině takový, aby hrana, kam přitéká proud, byla nad vodou

Náklon těla: Malý po proudu, vzhledem k lodi neutrální
Vzdálenost pádla od lodi: Pro udržení stability a pohyb dopředu (přímý záběr a někdy závěs)

2
ve válci , který loď podrží - voda se vrací


Jízda ve válci podle 2). Všimněte si, že tělo je vertikálně, nezávisle na náklonu lodi. Pro singlíře: Všimněte si také pádla přes ruku u lodi, ne v plném závěsu přes ruku.

Úhel lodi: Takový, aby netekla voda na loď shora
Náklon těla: Neutrální k hladině, tedy směrem proti proudu od lodi
Vzdálenost pádla od lodi: Velmi malá

IMG_1769IMG_1770
Jízda přes proud podle 2). Nejen ve válci, ale i tam, kde je malá síla proudu, která neudrží vykloněného kanoistu (hlavně přes ruku), musí být i při náklonu lodi těo neutrálně. Pro singlíře: Všimněte si také pádla přes ruku u lodi, ne v plném závěsu, na prvním obrázku je to proto, že singlířka dělá přímý záběr přes ruku.

Úhel lodi: Takový, aby netekla voda na loď shora
Náklon těla: Neutrální k hladině, tedy směrem proti proudu od lodi
Vzdálenost pádla od lodi: Velmi malá


3
v proudu, kde se chceme stočit a jet dolů.

IMG_1757IMG_4376
IMG_8211
Nahoře na stranu zadáka, dole na stranu háčka



IMG_3332
IMG_0341IMG_0726
Velký náklon, pokud se potřebujeme co nejrychleji stočit a sjet dolů. Odpovídá případu 3). Na singlu si všimněte plného vytočení těla a pádla daleko od lodi.

Úhel lodi: Velký vzhledem k hladině
Náklon těla: Velký po proudu vzhledem k hladině, neutrální nebo mírný vzhledem k lodi
Vzdálenost pádla od lodi: Maximální, oporou je síla proudu, vždy závěs

IMG_1661IMG_1781

Přechod z jízdy na ruku do závěsu přes ruku je v přesné relaci s náklonem. Pokud při výjezdu pádlujeme na ruku, přehodíme při přechodu do náklonu přesně tak, aby závěs vyšel do tekoucí vody. Někdy ale celou takovou kombinaci jedeme přes ruku.




Vztah mezi náklonem lodi a těla pro různé typy lodí a různé typy posádek


Výše uvedené pokyny pro nastavení náklonu se někdy nedají dodržet. Je to tehdy, když loď je příliš široká a posádka příliš lehká, dále tehdy, když posádka sedí. To platí pro nafukovací lodi s plochým dnem, ty ani dospělý jezdec někdy nenakloní, i když tělo je maximálně vykloněné. Nafukovačka maximálně odpouští nedostatečný náklon až do určité rychlosti a úhlu bočního proudu. Pak ale její možnosti končí a posádka s tím nic neudělá.

Srovnání: Úzká loď s kulatým dnem se oproti široké lodi s plochým dnem chová jako kolo na neklouzavé silnici oproti dodávce. Nájezd do proudu odpovídá zatáčce. Na široké lodi i v dodávce nevyžaduje průjezd žádný náklon, projede i ten, kdo nemá o rovnováze ani ponětí. Při určité rychlosti se dodávka převrátí, stejně jako nafukovačka při velké rychlosti bočního proudu. Úzkou loď i kolo naklopíte natolik, že se nepřevrátí, na obou ale musíte držet přesný balanc, naklonění nesmí být ani větší, ani menší, než odpovídá podmínkám. Ale když to umíte, projedete toho víc.

Boční nájezdy pro “příliš stabilní” lodi vůči síle posádky řešíme takto:

• Na obě strany je samozřejmě nutný odklon toho, kdo má pádlo směrem k proudu
• U deblu zadákovi na ruku pomůže správně provedené (daleko od lodi) přehození přes ruku háčkem
• U nafukovaček využíváme zvednuté přídě a zádi, místo nájezdu na klouzání bokem jedeme našikmo, špicí proti proudu.
• Ve všech případech si zvážíme, jestli v daném terénu jsme schopní loď dostatečně naklonit. Po dětech nemůžeme chtít, aby jely do válců, ve kterých nemají sílu loď udržet v náklonu.

Několik víceméně historických fotografií přiblíží vývoj, jak se děti učily zvládat náklony:


Vzhledem k větší šířce deblu neměly děti sílu koleny loď naklonit i při stejném vyklonění těla. Je nutná větší spolupráce háčka.


Pro posílení náklonu na stranu zadáka je dobré, aby háček přehodil přes ruku, to mu umožní větší náklon, než pádlovat v odklonu na své straně.


Nafukovačce malý náklon ve válci nevadí , i takovéto zaváhání (kdy si zadák předtím rovnal klečení) se dá napravit a neskončilo koupelí, v případě pevné lodi by na to posádka doplatila hůř. Na druhou stranu, u pevné lodi se zase nedá tak snadno vypadnout z klečení a k situaci by nedošlo...

IMG_3509
Úplné zvládnutí náklonu na C2