Místa pro trénink


Když jedete dolů po řece, nespěchejte.
  • Pokud jedete peřejnatou řeku s překážkami, “vymetejte” vracáky - co nejčastěji najeďte za překážku, vyjíždějte do proudu, případně vyjeďte protiproudem a stejné místo jezděte stále dokola
  • Pokud jedete poklidnou řeku s jezy a šlajsnami, jedno projetí jezu s vítězným nakrucováním s pádlem nad hlavou je na nic. Zastavte, přeneste zpátky nad jez a jezděte pořád dokola, popředu, pozadu, bokem...

Trénink nájezdu do vracáku


Nejlepším terénem pro trénování je kámen, hrázka nebo jiná pevná překážka, za kterou vzniká tišina nebo se voda dokonce vrací, pro jednoduchost budeme mluvit o vracáku. Při nájezdu do vracáku pod překážkou postupujeme takto:
  • Jedeme těsně kolem překážky, za kterou vracák vzniká.
  • Už během jízdy natáčíme loď aktivními řídícími záběry, pořád pádlujeme dopředu.
  • Při nájezdu špice do vracáku za překážkou udělá závěs ten, kdo má pádlo na straně u překážky.
  • Pádlo při závěsu dáváme do vody těsně za překážkou, aby loď nepodjela. Využijeme toho, že vracák pro rozjetou loď zesílí účinek závěsu.
  • Loď s přídí ve vracáku proud dotočí tak, že špička je těsně u překážky.


Najíždět do proudu můžeme i pod jezem.


Chyby

  • Začneme točit až ve vracáku. Loď podjede překážku.
  • Loď v proudu natočíme, ale nepádlujeme dopředu. Celá loď je napříč řekou v proudu, ale nic ji nenasune do vracáku za překážkou - jede dál.
  • Slabý závěs, loď setrvačností vyjede z vracáku a pokračuje dolů řekou, navíc špatně otočená.
  • Loď při vjezdu do vracáku nenakloníme - vyklopíme se směrem ven ze zatáčky
  • Loď naklopíme přiliš brzy, když je záď v proudu. Proud loď jakoby podrazí a převrhneme se směrem dovnitř zatáčky.





Nájezd za kámen v peřeji Martin. V místě, kde má většina vodáků problém vůbec projet a nezůstat viset na známém kameni vpravo, můžeme při dobré technice i na C2 najet těsně kolem levého kamene a “pověsit se” do vracáku.




Pak z vracáku vyjedeme stejným způsobem:

  • Rozjedeme se, háček nebo zadák (podle typu lodi) udělá razantní závěs s pádlem v proudu.
  • Při závěsu je potřeba se pořádně vyklonit a úplně pověsit na pádlo.
  • Stále pádlujeme, aby nedošlo jen k otočení lodi, celá loď musí vjet do proudu.
  • Loď se musí co nejdříve dotočit, aby ji proud nesnášel bokem.
  • Náklon směrem dovnitř zatáčky můžeme přehnat, správný náklon přirozeně zajistí vyklonění háčka při závěsu, ale loď musíme naklánět koleny. Kdo má pádlo nahoře, směrem k přitékajícímu proudu, musí náklon povolit, i když to má pak při záběru o kousek dál do vody.

Chyby
  • Malý náklon
  • Malý rozjezd, loď nevjede do proudu, ale záď zůstane ve vracáku
  • Nedostatečný závěs, loď se dostane do proudu, ale jede bokem.


Po nájezdu můžeme pokračovat i traverzem na druhou stranu řeky, scouvnout k další překážce a podobně. Musíme se samozřejmě dívat, kam jedeme.


Jezy se dají využít k tréninku různě, rozhodně ne jen k obligátnímu sjetí přímou jízdou.

Návrat na začátek stránky