Jízda brankami


Technika průjezdu brankami je složitá, slalomáři se tomu věnují intenzivně pod vedním trenérů stovky hodin. Bill Endicott rozepisuje průjezd všemi typy branek a to myslím nemá smysl zde pro turistického vodáka uvádět. Slalomáře v brankách hlídá jejich trenér.

Uvedené rady mohou využít začínající slalomáři nebo turističtí vodáci zcela zbytečně třískající do branek například na závodech ČPV. Bohužel ČPV způsobem penalizace nemá za cíl přivést vodáky k dobré slalomové technice - jde o to branku projet, neťuknout, ale vůbec nejde o čas.

  • Každý si při nájezdu hlídá tyčku na své straně, samozřejmě, že na deblu se branka musí najet tak, aby bylo místo na pádlo na obou stranách - posádka tedy zdálky vnímá obě tyčky. Místo na pádlo je závislé i na výšce tyčky nad hladinou a při maximalizaci rychlosti ho stačí velmi málo, pádlo se protahuje kolem tyčky způsobem, který je potřeba vytrénovat. U singlu je to rozdílné na ruku a přes ruku.
  • Pro různé typy branek a různé strany je často jedna tyčka problematičtější, například zadák v protivodě háčkovi na ruku má sklon “přelétnout” za vnější tyčku.
  • Méně zkušený jezdec musí jet do branky opatrněji, protivodu víc podjet a přesazené branky víc nadjet.
  • Polovina úspěchu je ve správném záběru. Především háček, který vytahuje pádlo díky nesprávnému záběru zeširoka někde za zády, do branky neťukne, ale praští.
  • Pro háčka je tedy nutné protahovat pádlo před sebou, kde doteku může snadno zabránit, neuhýbat brance pádlem dozadu. Slalomář tento problém nemá - do branky jde přitažením nebo jiným záběrem, pohyb listu kolem tyčky je tedy vodou. Používá se protahování pádla vodou těsně kolem boku lodi, ne vzduchem.
  • Naplánujte si záběr těsně nad tyčku (míněno ve směru jízdy), speciálně přitažení s náklonem dál od lodi.
  • Obtížné protivodné branky jezděte stylem: Opatrně dovnitř, rychle ven!”
  • Při opouštění branky se co nejdřív soustřeďujte na následující branku.

Nejpomalejší na průjezd jsou protivodné branky. Ve slalomu se jezdí tak, že pádlo jde do závěsu už nad brankou. Znamená to mít zvládnuté točení kolem branky, loď se netočí jen kolem tyčky, ale prakticky kolem pádla. Nemá smysl to vysvětlovat slovně, nejlépe je to vidět na videích Canoe Slalom Technique Library







Už od začátku je potřeba se učit dívat dopředu, myšleno časově - sledovat vždy následující branku.