Zadák srovnává směr lodi


  • Zadák musí udržovat směr lodi, aby jela rovně.
  • K základní technice ulamování, která je běžná v turistice, se přiučíme efektivnější vyrovnávání směru lodi:
  • Ulomení je zastavení pádla v šikmé poloze vzadu, loď v tuto chvíli zadák nepohání vpřed, ale částečně brzdí. Říká se mu také slalomové ulomení.

IMG_8015
Slalomové, zde ale spíše turistické ulomení

  • Místo toho je možné loď srovnávat už během záběru. Pádlo během záběru otáčíme přední plochou listu k lodi. Na konci záběru tedy jakoby tlačíme vodu záběrovou stranou pádla od lodi. Tomuto se říká vylívání, rychlostní ulomení nebo anglicky J-stroke - J-záběr, to částečně vystihuje tvar křivky, kterou pádlo koná ve vodě (pro levého zadáka).
  • Při vylívání si můžeme pomoct tím, že pádlo odpáčíme o loď, především tehdy, když potřebujeme vylívat víc (srovnání lodi, řízení).
  • Celý záběr zadáka musí probíhat stejně, jako záběr háčka, jen při poloze pádla vzadu je list vytočený našikmo.
  • Chce to najet mnoho kilometrů, než loď jede spolehlivě rovně.
  • Někdy se v literatuře dočteme, že pro rychlostní ulomení je nutné kroutit zápěstím, jako by se přidával a ubíral plyn na motorce. Nevím, jestli zrovna máte zkušenost s jízdou na motorce (já jsem jezdíval jen na Mopedu Stadion, tam se tak i řadilo :-D ), ale já bych toto přirovnání bral opatrně: Jednak to svádí k dojmu, že pádlem kroutí jen spodní ruka, ve skutečnosti kroutí obě, dále pohyb zápěstí při opravdu sehrané rovné jízdě, je minimální. Naopak je tato představa dobrá na to, abychom nevystrkovali loket spodní ruky (ven).
  • Uvědomte si zásadní rozdíl, při standardním slalomovém ulomení brzdíme, můžeme ulomit libovolně víc, dokonce si pomoci kontra záběrem. J-záběr, a zrovna pro toto pravidlo “rychlostní ulomení” je zavádějící, vyrovnává směr jen po dobu záběru, pokud to nestihnete, na konci už je pozdě. Ano, pádlo se dá překroutit ještě víc a také v konci podržet k zesílení účinku, ale tím se ztrácejí všechny výhody J-záběru - především stejná doba trvání se záběrem háčka.

JStrokeDetailMVI_8249176
IMG_6925IMG_8790
Vylívání = J-Záběr = Rychlostní ulamování. Pro pravého zadáka je písmeno J zrcadlově otočené.

Terminologie je zde velmi zmatená a to proto, že

  • Slalomové ulomení se ve slalomu pro přímou jízdu nepoužívá
    J
  • Rychlostní ulomení pro přímou jízdu není ulomení, ale je to natočení pádla už při záběru
  • J-záběr to vystihuje trochu lépe, ale ten oblouček u J je ve skutečnosti zanedbatelný, pádlo neputuje po dráze písmene J, ale list se natáčí, Na obrázku je vidět, že není J jako J. Navíc J je jen pro levého zadáka.
  • Nejlépe popisuje tento záběr asi hovorové “vylívání”


IMG_2470kIMG_2471k
Začátek a konec záběru zadáka. Všimněte si úhlu pádla při dokončení záběru a místa, kde záběr končí - není to nikde za tělem.



Proč je nutné zvládnout J-záběr - rychlostní ulamování - vylívání


Pro to, abychom se přeučili klasické ulamování na vylívání, existuje řada důvodů. V USA je tento záběr naprosto běžný i na otevřených lodích, navíc tyto otevřené lodě mají běžně velmi kvalitní upoutání kolen, v našich vodách ke škodě zkušených vodáků-turistů tato tradice není. Takže proč použít J-záběr:
.
  • Synchronizace zadáka a háčka. Při ulomení vzadu za lodí trvá záběr mnohem déle a posádka je “rozhozená”.
  • Řídící složka záběru nebrzdí loď - menší únava. Větší výkon vložený do skutečného pohybu lodi. Větší šance vyjet protiproud.
  • Poloha rukou a trupu odpovídá dokonalému záběru, nedochází k pokládání pádla k palubě a neefektivnímu záběru, který navíc přetáčí loď (zvyšuje nutnost vyrovnávat směr zadákem).
  • Směr lodi není srovnáván jednorázově, ale už v průběhu záběru, loď se tedy vůbec nerozhodí, jede pořád rovně.
  • J-záběr je snad ještě důležitější na C2 než na C1, jednak kvůli zmíněné synchronizaci, ale i proto, že tak můžeme jet i na těžké vodě. Na singlu někdy vylití nestačí a podržení překrouceného pádla (naopak než u běžného ulomení) je záludné, podráží loď a zhoršuje stabilitu. Mnoho nebo spíš skoro všichni turističtí singlíři dělají to, že (slalomově) ulamují pádlem naplocho, takže jsou o ně trochu opření, v případě nutnosti posunou takto natočené pádlo dál od lodi a opřou se víc, takže je to stabilizuje. Při správném krátkém záběru s vylíváním na C2 je pádlo při vytažení z vody nasměrováno tak, že je můžeme položit na hladinu během návratu odzadu dopředu a opřít se o ně stejně dobře. Rozdíl je v přenesení váhy - na C1 vertikální tlak na pádlo při ulomení umožní dát trochu víc váhy na svou stranu, na C2 je lepší považovat za stabilizaci přímý záběr, náklonem být neutrální a plácnout pádlem o hladinu jen když dojde k opravdovému výkyvu ze stabilní polohy. Pro závodní slalomáře i na singlu platí přístup, který jsem uvedl pro C2, protože prostě jedou rychleji, když pádlují a ne když jsou opření o pádlo.

Canoe_Symbol_3
Chyba: Vytáčet loket spodní ruky - otáčení pádla dělá horní ruka za hlavičku a spodní zápěstím.


Srovnání směru na C1


Canoe_Symbol_2aNa singlu, který je už ze své podstaty asymetrický, je potřeba srovnávat směr intenzivněji. Používá se těchto technik:
  • Slalomové ulomení - zřídka, spíše pro řízení.
  • Záběr přes ruku (přímý) - pro rovnou jízdu je potřeba zabrat přes ruku jednou za 3-5 záběrů na své straně. Je to velmi výhodné při rozjezdech. Ve slalomu díky velké části trati strávené přes ruku to ani nevnímáme jako srovnání směru, ale jako součást jízdy, kdy současně řešíme rychlost-směr-náklon.
  • Vylívání / J-Záběr - standardní pro delší úseky
Všechny tyto způsoby můžeme podpořit náklonem.

P5240793k
V začátku výuky si můžeme pomoct tím, že pádlo trochu přikloníme k palubě a při vylívání jakoby odpáčíme pádlo od lodi těsně před vytažením z vody. Ale jako cílový stav je to špatně - při dostatku síly vložené do záběru a při postupném natáčení pádla po celou dobu trvání záběru (jak zdůrazňuje Endicott) může být postavení pádla při vylívání stejné, jako při kvalitním přímém záběru bez vylívání.



Úplné přehození pádla pro srovnání směru používají jen úplní začátečníci. Naopak pro zmenšení jednostranné námahy a únavy je používají závodníci ve slalomu při dojetí a ve sjezdu po celou jízdu.

Canoe_Symbol_3
Většina turistických singlířů umí jen ulamovat a zabírat přes ruku.



Návrat na začátek stránky