Obnovení stability


Chytání na pádlo


IMG_4348
Hovorový výraz myslím nemá žádnou lepší obdobu.

Pokud už se loď převrací, je potřeba dělat podobný záběr, jako v odpovídající části eskmáckého obratu, přesněji na C2 jakoby zvedal jeden jezdec pákou a druhý přes ruku. Ten, na čí stranu se loď převrací, naplocho plácne pádlem na vodu a odzadu dopředu zvedá loď. Druhý jezdec přehodí přes ruku tak, že pádlo je listem dopředu úplně vodorovně a opřením o vodu brání zvrhnutí. Že se nemáme držet lodi, to asi na této úrovni psát nemusím, ale nejde jen o držení rukama - nesmíme se o loď ani opírat koleny a tím ji víc převracet, naopak prvně ji musíme navracet do rovnováhy a pak následovat tělem.

Obrázky jsou na stránce o nácviku.

Přechod z náklonu na chytání na pádlo


Když se loď převrací, má posádka snahu ji převažovat zpět náklonem těla. To je v pořádku, ale jen do určité chvíle, kdy se těžiště dostává příliš do strany a tělo loď nemůže vyvážit. Proto je v tuto chvíli potřeba přestat se odklánět a jakoby padnout tělem na stranu, kam se převracíme, v tuto chvíli už tlačíme koleny do rovnováhy loď.

n1n2n3
V první fázi se při špatném náklonu snažíme vyvážit loď tělem. Pak už to ale nemá smysl, namísto odklánění a pádla ve vzduchu se nahneme opačně, opřeme se o vodu a koleny vracíme loď do rovnováhy.

Této chyby se dopouštějí i velmi zkušení vodáci. Podstatou je opět rozdíl mezi nakláněním lodi pádlem a nakláněním lodi tělem. Správné podržení lodi pádlem se ovšem nedá vždy uplatnit. Pokud se loď převrací směrem k silnému proudu, při opření pádlem voda spíš protočí jezdce spodem. Ale rozhodně se takto dá zabránit opačnému problému, přepadnutí na stranu po proudu, jak se to třeba občas povede slalomářům při nájezdu do protivodné branky kvůli pivotu. Turistický vodák se takto zachrání při přehnaném náklonu ve válci pod jezem.

Foto_5792Foto_5793

Na obrázku je vidět, jak háček prvně vyvažuje loď při velkém náklonu a když už to nemá cenu, opírá se přes ruku listem dopředu. Zadák se snaží opírat o vodu, ale v této poloze nemá dostatečnou páku na srovnání lodi - jde tedy o výše popsanou chybu, i když pádlo je ve vodě.

IMG_7279kIMG_7280k

Canoe_Symbol_2aNa singlu se přehozením pádla do přitékající vody nezachráníme (přehozeím do odtékající vody ano). Proto při špatném náklonu při průjezdu na ruku nemůžeme chytat na pádlo. Při rozjeté lodi můžeme stihnout vyjet z válce těsně před převrácením a až za ním se chytnout přes ruku do protiproudu. Pokud se to nepovede, tak už zbývá jen doporučit, že s pádlem na tuto stranu válce se lépe eskymuje :-)

OCM_3573Pasted Graphic
Kdy vyrovnávat náklon odkláněním na "správnou stranu" a kdy už začít chytat na pádlo? To je trochu jiné na deblu a singlu. Na levém obrázku zadák zvedá loď , do určitého úhlu špatného náklonu mu háček pomůže víc, když se snaží maximálně udržet v původně správném náklonu, než aby se na stranu zadáka přes ruku opřel pádlem. Při dalším převracení už přehodit musí. Na pravém obrázku singlířce při dalším převrácení nikdo vzadu loď do rovnováhy nevrací, měla by se opřít o pádlo přes ruku, ale to není v přitékajícím proudu snadné. V této situaci jí pomohl pád do díry mezi vlnami a udržela rovnováhu.

Vylehnutí na pádlo?


OCM_3273
Pádlo naplocho s velkým náklonem na ruku se také nazývá “vylehnutí”. Je to způsob průjezdu těžším místem, který vzniknul už nejméně před 90 lety. Má mnoho zádrhelů, kvůli kterým doporučuji na tento pojem zapomenout:

  • Pádlo naplocho nad vodou, na hladině i kousek pod ní, se dá použít při náklonu na obě strany i bez náklonu, nemusíme si na ně lehat - to je jen jedna z možností. Takže určitě ne vždy “vylehnutí”
  • Stabilizaci pádlem naplocho je potřeba dělat především v odklonu, kdy jsme podcenili náklon a opření o vodu vrátí lodi stabilitu. Opět na pádlo neleháme, stále udržujeme tělo nakloněné na opačnou stranu - od pádla.
  • Nájezd na ruku do proudu je většinou lepší jezdit závěsem, náklon regulovat koleny a silou na pádlo, jištění není potřeba - závěs je sám o sobě stabilizující (viz předchozí odstavec). Pokud máte pochyby, zkuste si tedy najet do proudu vylehnutím na pádlo přes ruku a nebo na deblu při zatáčení z ruky. Závěs je symetricky použitelný pro singlíře na ruku i přes ruku a pro deblovku na stranu zadáka i háčka. Vylehávání ne.
  • Při jízdě ve válci místo vylehávání použijte také závěs - jednak umožní zabírat dopředu i dozadu, nechat se z válce vytáhnout. Pádlo naplocho použijeme, když voda málo odtéká, když je zpěněná, když se můžeme opřít o dno při překlápění na stranu od válce. V kapitole o praxi kanoisty si řekneme, jak lze i ve válci s rychle se vracející vodou jezdit v závěsu.

A naopak výhoda: Pokud je pádlo nad vodou a opíráme se shora, opřením o vodu vyrovnáme nestabilitu jen v jednom směru. Je možné dát pádlo naplocho asi 10-20 cm pod hladinu, tím loď stabilizujeme na obě strany.


Celkově máme pro vracení lodi do rovnováhy tyto možnosti:
Na ruku:
  • Přitažení - větší účinnost je s pádlem dál od lodi trochu “naležato” (opírá se záběrová strana listu)
  • Opření pádlem naplocho, může se kombinovat se širokým záběrem nebo ulomením dále od lodi (opírá se opačná strana listu)
Přes ruku:
  • Přitažení přes ruku, prakticky pomůže to spojit s přímým záběrem přes ruku (opírá se záběrová strana listu)
  • Jen při téměř úplném převrácení pádlo naležato, ale narozdíl od opírání na ruku je pádlo spíše rovnoběžně s lodí listem dopředu (opírá se opačná strana listu). Zadák přes ruku používá většinou tuto možnost.

IMG_8385IMG_8381
IMG_8424IMG_8349K
Podle požadovaného směru lodi po nájezdu volíme stabilizaci pádlem na přitažení (obojí nahoře) nebo širokým záběrem (vlevo dole). Méně vhodná je stabilizace ulomením hodně daleko od lodi (vpravo dole).
Při přitažení a širokém záběru na vodu tlačí záběrová plocha listu, při ulomení nebo opírání pádlem o vodu opačná plocha. V kapitole o parametrech záběru jsme si řekli, že přednost mají ty záběry, kdy tlačí na vodu záběrová plocha.


Shrnutí


  • Pokud teče voda napříč od lodi k pádlu nebo při rovné jízdě je možné chytat převracení závěsem (lepší) i pádlem naplocho
  • Pokud teče voda napříč od pádla k lodi, je možné chytat jen pádlem naplocho s našikmeným listem


Co udělá jezdec při převracení na obě strany na ruku i přes ruku:

IMG_6098c
Převrací se na ruku (k pádlu): Zesílí závěs (přitáhne), opře se pádlem naplocho
Převrací se přes ruku (od pádla): Povolí závěs






IMG_6073c
Převrací se přes ruku (k pádlu): Zesílí závěs (přitáhne), výjimečně se opře pádlem naplocho listem dopředu
Převrací se na svou stranu (od pádla): Povolí závěs, když to nestačí, přehodí pádlo na svou stranu a opře se

Přitažení v obou případech nemusí být jen kolmo k lodi, může to být i něco mezi přímým záběrem a přitažením.

Podrobný rozbor sil, působících na loď a faktory, ovlivňující stabilitu, naleznete zde.

Návrat na začátek stránky