Historie slalomové techniky a slalomových závodů v datech


1865 - John MacGregor nechává v Londýně stavět čluny RobRoy, inspirované (podle jeho knih) kánoemi z Kanady a Kamčatky, ale používalo se dvoulisté pádlo
1866 - první Canoe Club - Londýn, členem je i princ, později král Edward VII.
1893 - první český kanoistický klub je založen Josefem Rösslerem-Ořovským. Sice je nazván Yacht Club, ale jsou v něm organizováni i kanoisté, plavící se po českých řekách.
1913 - založen Svaz kanoistů Království českého, předchůdce ČSK
1924 - založen IRK - International Reprasentantschaft fur Kanusport, předchůdce ICF
1925 - Československo vstupuje do IRK
1927 - první eskymácký obrat v Evropě zavádí H.W. Pawlata (zvaný Edi) - šlo o obrat na kajaku s posunutím pádla.


1932 - vzniká alpská klasifikace obtížnosti WW1 - WW6
1932 - začátek vodního slalomu
1933 - první závody ve slalomu - na Aaře ve Švýcarsku


1937 - první závody ve slalomu v ČR (v Brně na Svratce u dnes už neexistujícího jezu, proti proudu od dnešní loděnice Tesly a Káčat). František Smutný.


1939 - první Mistrovství ČR (na Berounce)


do 1940 - se jezdilo s klečením na jednom kolenu (ne všichni), poté se už klečelo na obou


do 1940 - nájezdy do proudu se dělaly pomocí pádla na straně přitékajícího proudu, opřením o vodu, ne v závěsu


do 194? - singlíř běžně úplně přehazoval pádlo
1945 - organizace kanoistiky v ČR se ujímá Jaroslav Dřevo v Brně
1949 - Mistrovství světa ICG Ženeva, závody v jednotlvcích i hlídkách,
1949 - 1977 - první úspěšné období Československa - téměř na každém mistrovství medaile v C1 a/nebo C2, přesně zde
1951 - Mistrovství světa v Steyeru, objevuje se tzv. “Steyrský eskymácký obrat” - “Steyr roll”
1952 - Duffek místo ulomení vzadu pro zatáčení na ruku používá přitažení úplně vpředu, ale až 1964 se tomu v USA začíná říkat Duffek stroke.
1955 - Poprvé se jede na MS kategorie C2Mix


1960 - Eskymuje se na kajaku i singlu, na C2 se ještě plave


1961 - začíná se jezdit na sklolaminátových lodích
1963? - první český singlíř jezdí přes ruku - Jan Kunc(?)
1964? - první česká dvojice Sojka - Sojka eskymuje na C2
1965 - celosvětově se na singlu začalo intenzivně jezdit přes ruku
196? - začaly být běžné eskymáky na C2
1967 - první MS v Československu - Lipno


asi do 1970 - háček na deblu jezdil výjezdy z ruky pomocí ulomení vpředu, to se nahradilo záběrem přes ruku, u zadáka toto ulamování ubývalo postupně
1969 - slalomová trať dosáhla maxima - 30 branek, to nějakou dobu vydrželo a pak se začaly trati zkracovat
1971 - minimální šířka C1 se zmenšuje z 80 na 70 cm


1972 - začínají se objevovat C2 s otvory u sebe
1972 - Vodní slalom poprvé na Olympijských hrách - Mnichov


1973 - změna pravidel - příď a záď už nemusí být nejvyšší bod lodi, to umožňuje zásadní změnu techniky, další posun ke zmenšení podjíždění a nadjíždění branek, které v začátcích slalomu bylo i přes 10m
1973 - První kevlarová loď (USA)
1974 - začíná se jezdit Evropský pohár ve slalomu
1975 - začíná přechod všech deblířů na lodi s otvory u sebe
1975 - začínají se podhazovat branky přídí a zádí


1979 - všechny C2 už jsou s jezdci u sebe
1979 - začíná zlaté období Endicottovy školy - např. v C1 získává jeho tým 14 medailí z 18 možných na šesti po sobě jdoucích mistrovstvích, navíc vždy měli zlato a stříbro.
1981 - Na MS v Bala (UK) končí kategorie C2Mix


do 1987 - se jezdilo se mezi červenou a zelenou brankou, zelená byla po pravé ruce a červená po levé, takže při pohledu shora byly u protivod a returek barvy naopak. V tomto roce se jelo poprvé MS (v Bourg St. Maurice), kde byly zrušeny povinné zpětné branky a současně se změnilo barevné značení na červené protivody a zelené povody.


1987-8 - Na podnět Billa Endicotta se zavádí Světový pohár ve slalomu


1992? - podtáčí se pivotem jen záď, už ne k podhození branek, ale ke zrychlení otáčení. Tento vývoj byl postupný, ale v roce 1992 se objevuje loď, která má poprvé o dost menší výtlak vzadu (Hackman, na obrázku), Strasbaugh-Jacobi s ní vyhráli Olympiádu.
1992 - návrat slalomu do olympijských sportů
1997 - penalizace za dotek branky změněna z 5 na 2 vteřiny
2005 - změna minimálních rozměrů lodí: K1 3.50 m / 0.60 m, C1 3.50 m / 0.65 m, C2 4.10 m / 0.75 m


2005? - háček k otočkám do protivody přes ruku už většinou nepřehazuje pádlo, ale dělá široký záběr, podle Endicotta je rok změny spojen se zavedením krátkých lodí.
2009 - zavedení kategorie C1W jako předváděcí na MS


2010 - oficiální zavedení kategorie C1W na MS

Co nevíme:
- Všechno, kde je u data otazník




Poděkování: Atelier Šechtl & Voseček (Marie Šechtlová), Karel Čáslavský, ČSK DV (Ivo Eichler)
Mapové snímky zachycují řeku a okolí ve stejném stavu, jako při historických závodech