Změna pravidel slalomu

Od letošní sezóny dochází k významné změně mezinárodních pravidel slalomu ICF a tato změna se samozřejmě dostala i do pravidel českých. Přinášíme informace o změnách i o tom, jak k tomu došlo. Dále si ukážeme příklady posouzení různých průjezdů, jak byly vysvětlovány na letošním školení rozhodčích.

 

Tato změna pravidel je z pohledu závodníka jednou z nejzásadnějších za celou slalomovou historii.  Umožňuje opravu průjezdu neprojetou brankou, významem je to srovnatelné se změnou, kdy v počátcích slalomu znamenalo neprojetí branky úplné vyřazení ze závodu a poté  bylo nahrazeno mírnější padesátisekundovou penalizací.

 

Kromě možnosti opakovat průjezd přináší nová pravidla i změny týkající se jednotyčkových branek a reklamací. 

 

První návrhy na změny se objevily na trenérské konferenci ICF už koncem roku 2013. Konference se účastní trenéři, bývá přítomen i prezident ICF a samozřejmě tu má zastoupení i česká kanoistika. A právě zde se zrodila myšlenka umožnit opakovaný průjezd brankou.

Důvodem návrhu byla především motivace mladých závodníků, aby při závodech nevzdávali průjezd. Do zavedení této změny pravidel bylo neprojetí branky a chybné projetí rozdílné především v tom, že neprojetí bylo možné opravit a chybné projetí ne. Představme si dvě lodě, kdy u lepší z nich závodník branku téměř projede, ale nemá tam celou hlavu, zatímco horší závodník jede úplně mimo. Paradoxně měl ten horší možnost branku opravit a ten lepší ne. Posuzování tedy bude konzistentnější: Špatný průjezd je možné opravit vždy, pokud loď neprojela branku v opačném směru.

 

Po vyjádření návrhů ICF otevřela na svých stránkách fórum, kde se mohli vyjadřovat nejen trenéři a funkcionáři, ale i sportovci. Zaznělo tam mnoho dotazů a připomínek, na základě kterých se hledalo ideální znění změny pravidel. Dále proběhlo i testování, jak to funguje v praxi, během předjízd na celých tratích. 

 

Změny pravidel ICF jsou zohledněny v pravidlech ČSK DV a jsou vyznačeny zelenou barvou (týkají se kapitoly 3).

 


 

 

 

Výklad pravidel týkající se posuzování některých brankových situací ze školení rozhodčích

Průjezd 01

Závodník se pokouší projet branku správným směrem, ale pouze část hlavy protne spojnici tyček. Pokouší se znovu projet branku a při druhém průjezdu projede branku správně.

novapravidla1

V pravidlech: Aby průjezd brankou byl bezchybný, musí celá hlava 

závodníka (závodníků) společně s části lodi protnout spojnici

mezi tyčkami ve správném směru a stejném okamžiku. Podrobně čl. 3.06.06.

 

Opakovaný průjezd je možný, protože závodník protnul spojnici tyček ve správném směru. Viz. 3.07.06

                                       

 

Závodník bude hodnocen čistě, protože druhý pokus byl bezchybný a při prvním průjezdu ve správném směru nedošlo k dotyku.

 

Poznámka: Vychýlená tyč na obrázku je v tomto případě rozhoupaná od předchozího závodníka a ten, který je nakreslený na obrázku, se jí nedotknul. 

 

 

 

 

Průjezd 02

Závodník se pokouší projet branku, ale část hlavy závodníka protne spojnici tyček z nesprávného směru a dotkne se při tom tyčky. Pokouší se znovu projet branku.

novapravidla3

V tomto případě druhý průjezd není možný, protože závodník protnul spojnici tyček při prvním pokusu z nesprávného směru. Viz. 3.07.06

 

Závodník bude hodnocen 50 trestnými vteřinami, protože do povodné brány už při prvním pokusu najel ve špatném směru.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Průjezd 03

Závodník se při nájezdu do branky zvrhne a protne spojnici tyček brány ve zvrhnuté poloze. Při druhém pokusu o průjezd se dotkne tyčky.

novapravidla2

V tomto případě je druhý pokus možný, pokud nezačal už projíždět následnou bránu. Viz. 3.07.04 c.

 

Závodník bude hodnocen 2 trestnými vteřinami, protože může průjezd opakovat a při druhém pokusu se dotkl tyčky.

 

 

Shrnutí:

Závodník může opakovat průjezd brankou, pokud protne spojnici tyček ve správném směru nebo pokud spojnici tyček projede ve zvrhnuté poloze.

Pokud závodník protne spojnici tyček ve špatném směru, je hodnocen 50 trestnými vteřinami a opakovaný pokus není možný.

 

 

Autorkou obrázků a výkladu průjezdů je Lenka Kutá, předsedkyně komise rozhodčích ČSK DV. 

 

 


Partneři ČSK sekce divoká voda

Skupina ČEZUniqaBIG SHOCK!Auto PodbabskáGalasportGRMHikoAirMarinePLANTinspektaAlpinePROČeská televizeRadiožurnál

 

Příprava Juniorské reprezentace probíhá za Podpory

NadaceCEZ

 

Kanoe.cz

Český vodácký server


Český svaz kanoistů, z.s.
Zátopkova 100/2
+420.242429245
info@kanoe.cz
Po-Pá: 9.00 - 16.00

Uložit
Uživatelské nastavení cookies
Stránky využívají cookies pro zajištění co nejlepšího fungování pro čtenáře. Pokud se rozhodnete odmítnout použití cookies, nemusít stránky fungovat dle vašich představ.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Číst více
Essential
Tytot cookies jsou potřebné pro zajištění správného fungování webu. Tyto nelze vypnout.
Admin Tools
Přijmout
Analytics
Nástroje pro analýzu dat návštěvnosti stránek.
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout