Kdy pádlujeme standardním záběrem dopředu


  • Začátečnická představa vypadá tak, že vodák musí pádlovat na voleji, aby ho překonal, zatímco proudící voda unáší loď sama. První náraz lodí bokem na kámen nebo nájezd s proudem do vrbiček tuto představu spolehlivě vymýtí. Pádlovat co nejusilovněji je potřeba právě v silném proudu v členitém terénu.
  • Rozjet se co nejrychleji je nutné před jezem s válcem. Vstupní rychlost do válce a pak pokračování v záběrech je jediná cesta, jak překonat sílu vracejícího se proudu. Tím nenabádám nikoho k ježdění válců s dlouhým vývarem.
  • Pořádně zabrat dopředu musíme umět při jízdě proti proudu, někdy i při “obyčejném” přistání.
  • Při splouvání řek je pro dobrého vodáka turistu lepší, aby jel určité úseky s hezkým záběrem a mezitím si odpočal, než aby si kazil záběr protahováním dozadu, rukama u paluby a podobně.

IMG_1688
Při jízdě v náklonu, pokud se nepotřebuje jeden z dvojice zavěsit na proud, zabíráme normálně dopředu

Situace, kdy je nutné zabírat dopředu trvalým pořádným záběrem




Rozjezd před skokem, jezem a podobně


Výjezd pod jezem


Vjezd do válce nebo vlny

IMG_1670
Při jízdě nebo nájezdu proti proudu

Situace, kdy je nutné alespoň jednou zabrat pořádným záběrem




Na špici vlny především při naskočení do válce


Kdy pádlujeme jinak


Jsou situace, kdy ideální záběr dopředu nemůžeme nebo nechceme uplatnit:
  • Při průjezdu kamenitým mělkým terénem nebo kamenitým jezem, to je jistější dát pádlo rovnoběžně s hladinou.
  • Mít pádlo ve vodorovné poloze je také opatření k chvilkovému zvýšení stability - je možné se opírat o vodu a tím vrátit převracející se loď do původní polohy. To lze i při téměř úplně převrácené lodi - je to pořád jednodušší, než úplný eskymák. Víc k tomuto tématu v kapitole o náklonech. Rozhodně ale nepokládáme pádlo na vodu a nečekáme, až nás druhý člen posádky proveze celým těžším úsekem nebo při nájezdu do proudu.
  • U dvojice je nutné synchronizovat styl - akcelerační, standardní, s pádlem naplocho - aby oba jezdci jeli stejně.

Pádlování naplocho nepoužíváme při nájezdech do proudu - především je potřeba zabrat dopředu, abychom do toho proudu vůbec dojeli, pak je lepší držet v závěsu nebo stále pádlovat.



Na těžké vodě pádla víc naležato pomáhají zlepšit stabilitu - není to rychlejší, je to jistější, speciálně, pokud jsou na dně kameny.



Podobně pádlujeme ve velmi mělké vodě