Nájezdy do proudu

Nájezd
do proudu mohou následovat tři další způsoby pohybu lodi v proudu, i když se někdy vzájemně prolínají:
  • Po nájezdu loď přejede rychle na druhou stranu, díky setrvačností nesjede příliš dolů
  • V proudu je vlna, která loď při správném nájezdu podrží, takže nesjede ani při delším zastavení (surfování) ani když je místo přejezdu hodně široké
  • Hned po nájezdu stočíme loď po proudu a jedeme dolů

Příčný i předozadní náklon se při těchto nájezdech mírně liší, pro příčný náklon vycházíme z toho, co bylo popsáno v předchozí části
Kromě příčného náklonu je důležité i to, aby špička lodi byla nad rychle tekoucí vodou protiproudu. Pokud by se posádka příliš předklonila a špice se zapíchla do vody, může dojít k přiražení lodi ke dnu, ke kotrmelci přes předek a nebo alespoň k vytlačení lodi směrem po proudu. Jak zajistit podélný náklon jsme si rozebrali zde.
Stejně jako při záběru dopředu a při vjezdu do válců shora, loď nasunujeme dopředu koleny.

Pro náklon při nájezdu použijeme uvedená pravidla přidáme si k tomu toto:
  • Náklon si můžeme nachystat dopředu, už při výjezdu z protiproudu
  • Velikost náklonu je především podle úhlu, jakým voda teče vzhledem k vodorovné rovině, loď je vždy ještě o něco víc nakloněná, než pod jakým úhlem shora přitéká voda.
  • Velikost závěsu záleží na tom, jestli po nájezdu jedeme dolů po proudu a nebo jen přejíždíme a především na rychlosti přitékající vody.
  • Náklon držíme správnou dobu a slovo držíme je zásadní. Středně pokročilí udělají náklon a když je ještě záď v přitékající vodě, náklon zruší.
  • Úhel nájezdu volíme podle typu lodi, na všech lodích lze najíždět kolmo k proudu, čím zvednutější špička, tím víc si můžeme dovolit najet rovnoběžně proti proudu.
  • Na fotografiích si všimněte vzdálenosti pádla od lodi. Řízení na divoké vodě s pádlem blízko u lodi je častým zlozvykem středně pokročilých. Prostě se nesmíte bát se za pádlem naklonit a “chytnout” se za proud.
  • Robněž velmi důležitou zásadou je, aby se závěs nedělal dřív, než se do proudu vjede. Náklon se nachystat dá, ale pověsit se na pádlo musíme až je v proudu!
U singlu při nájezdu přes ruku to platí dvojnásob: Pokud se rozjíždíme pro nájezd na své straně, přehodíme v klidu až opravdu v proudu. Pokud se rozjíždíme přes ruku, děláme v protiproudu jen přímý záběr přes ruku a až teprve v proudu dáme pádlo dál od lodi a zavěsíme se.

Následující videa a fotografie se týkají případu, kdy nepočítáme s tím, že by nás držela v proudu vlna nebo válec - přejezd je rychlý na druhou stranu a nebo jde rovnou o sjetí dolů a výjezd na stejnou stranu, ze které loď do proudu najela.


IMG_1742IMG_1757
Nájezd do proudu na ruku zadákovi



Nájezd do proudu na ruku háčkovi


IMG_0602IMG_2548
IMG_7585IMG_1781

Nájezd do proudu na singlu na ruku a přes ruku



IMG_3459
Při správném náklonu není při nájezdu nutné mít pádlo ve vodě, pro pádlujícího nahoře to ani nejde, kdo má pádlo dole dělá přípaně závěs jen takovou částí pádla, jaká odpovídá rychlosti vody.


Výjezd do proudu nesprávně - opíráme se o pádlo naležato.

Výjezd do proudu správně v závěsu (nebo přitažení a pokračování záběrem dopředu - to musí udělat zadák tehdy, když háček nemůže na své straně zabrat - u fotografie vlevo)

Pokud chceme dojet napříč co nejdál - udržet se ve válci, který sám loď neudrží, je potřeba pádlem na ležato dělat široké záběry. Tento záběr i stabilizuje, opírání o vodu docílíme tím, že dolní hrana listu je víc vpředu než horní. Rozdíl oproti vylehnutí je ten, že na vodu tlačí záběrová strana listu.


  • Malý nebo přehnaný náklon
  • Zapíchnutí přídě lodi do přitékající vody
  • Závěs dřív, než vjedeme do proudu