Náklon při kontaktu lodi nebo pádla s pevnou překážkou


Pokud proud žene loď na překážku, není problém se odrazit pádlem, ale opět platí, že se musíme silně naklonit k překážce, tedy naopak, než nám velí pudy. Pokud je přepážka daleko, dá se odrazit nataženým pádlem, pokud nezbývá místo, tak pádlem naplocho, jako zadák při ulamování. Je nutné to udělat zavčas - koho přirazí proud až ke zdi nebo skále, nemá už místo na nutný náklon.
Učebnice říkají, že se na vodě ničeho nemáme chytat a s tím souhlasím. Kdysi dávno jsem se z legrace chytnul při poměrně rychlé jízdě houpačky na laně nad řekou. Vystřelil jsem z klečení v zavřené slalomce i se šprickou a zůstal se houpat nad hladinou, zatímco háček pokračoval s lodí dál. Při dnešní kvalitě klečení by se mnou na houpačce zůstala celá loď :-) Je ale možné se odrazit rukou o břeh, popotáhnout se za něco na břehu proti proudu, přidržet se o překážku, kterou podjíždíme. Vždycky je ale potřeba být rovnoběžně s proudem a nebo cpát loď dnem směrem k proudu.


Toto je poněkud riskantní kousek - proud hodil loď doleva a háček se odrazil rukou o břeh. Náklon je zcela správný, ale hrozí zranění ruky, v tomto případě by bylo lepší se odrazit pádlem.

Někdy proud hodí loď k překážce zcela nechtěně a přirazí ji - ke skále, ke zdi, k velkému kameni. Pro všechny typy lodí je vždy mnohem horší, když proud teče na palubu - otevřenou loď zaplní, u zavřené strhne špricku... Takže i při úplném přitlačení bojujte náklonem a přitékajícímu proudu nastavte dno lodi. Loď s plochým dnem proud nadzvedne a jede se dál.

Opírání pádlem o dno při nájezdech


Při jízdě válcem, nad kterým není moc vody, se naučte opřít pádlem o dno. Pádlo ve většině případů musí být kolmo k proudící vodě, jinak dostanete sprchu a navíc pádlo nevyndáme. V mělkých terénech se můžete opírat o dno i na druhé straně, ale je potřeba si uvědomit, že se pádlo může zaseknout mezi kameny a další problémy, které jsme si už uvedli. Proto se nebojte opřít ke stabilizaci a při jízdě proti silnému mělkému proudu, jinak opatrně.


Opření pádlem při špatném náklonu


Na singlu se dá někdy opřít o dno i přes ruku. To je ale opravdová nouzovka, když se přežene náklon a nebo se pádlo octne ve vodě, která teče v daném místě naopak díky vírům a nestabilnímu proudění a nedá se o ni opřít. Navíc to vyžaduje hladké dno kanálu a nebo opravdu mělkou vodu. Na fotografii už je jen závěr takového vyrovnání stability.


  • Pádlo není dostatečně naležato a dostane se pod loď


Nechtěný kontakt se dnem


Zatímco při převracení lodě jsme rádi, že se pádlem opřeným o dno snadno vrátíme do rovnováhy, nechtěná rána kamenem zespodu do pádla nebo ještě hůř zaklesnuté pádlo mezi kameny je to, oč stojíme nejméně.
Zabránit tomu nelze - naučte se s tím žít, tedy jezdit. Pomoci může těchto pár rad, ale stejně se občas najde kámen, se kterým jsme nepočítali:

  • Podle proudění vody se naučte odhadnout, co je na dně
  • V mělčích místech, kde chcete delší dobu trénovat si najeďte špicí proti proudu a pádlem dno ozkoušejte.



Pádlo vyražené z ruky o kámen na dně, na singlu je to ještě nepříjemnější, než na deblu.



Toto není průjezd válečkem, ale pádlo zaseknuté v kamenech. Proud přitlačil loď až k pádlu. Nesmíme ztratit hlavu, především je nutné udržet náklon. Při malé síle vody se to dá zvládnout bez ztráty cti a vybavení. Při velké síle vody, tedy ve větším proudu a válci, by kámen v této hloubce pravděpodobně nemohl být nebo by aspoň byl vidět.