Výhody a nevýhody kategorií C2 a C1


Oddíly:
Nevýhody C oproti K
Výhody C oproti K
Nevýhody C2
Výhody C2
Výhody C oproti raftu
Rychlost kánoí a kajaků ve slalomu



Kanoista je ten, kdo má jen půlku pádla a za trest musí v lodi klečet. Ne, úplně takhle to není, pojďme si vypsat výhody a nevýhody kanoí:
Nejprve to, co je společné pro singly i debly:

Nevýhody C oproti kajaku


  • Nesymetrie. Ve slalomu, v obtížných místech je na tom vždycky hůř kanoista, pádlující na určitou stranu. To platí i pro dvojice na C2. Tento rozdíl se ale zmenšuje v průběhu vývoje techniky, u těch, kdo od začátku cíleně jezdí do všeho na obě strany.
  • Nesymetrie.
    Kanoe namáhá každou stranu těla jinak. Proto je nutné při tréninku strany střídat a tělu dopřát symetrii mimo vodu různými cviky a doplňkovými sporty.
  • Problém klečení, kdy kolena mohou začít zlobit a bolet, někdy i dlouhodobě. Kajakáře sice bolívá v zádech, to se dá ale vyřešit opěrkami, kanoistická kolena doplácejí na nepohodlnou polohu v kanoi a řešit se to dá jen kompromisem - zvýšit sezení na úkor stability.
  • Omezenost sjetelných terénů: Některé řeky nebo místa nejsou pro C1 nebo C2 vhodné a přitom na kajaku a především raftu se dají sjet bez problémů. To je ale relativní, stejně jako sám pojem “sjízdné” - něco je sjízdné jen na raftu, něco jen na C1 a K1. U C2 je omezení dáno také nedostupností vhodného typu lodi.
  • Nutnost znát mnohem víc typů záběrů, pro někoho to není nevýhoda, ale výzva.

Výhody C oproti kajaku


  • Vyšší posez znamená větší rozhled. To ale záleží na sezení - pro závodní singl s 10cm sedačkou a plastový kajak se sedačkou kolem 6 cm nade dnem už rozdíl zaniká.
  • Lepší rozjezd z klidu - kanoista se může opřít lépe o pádlo při záběru z klidu, než kajakář (lepší pákové poměry)
  • Větší síla, která se dá vložit do záběru při řízení
  • Pro někoho je klečení přirozenější než sezení. Na kajaku někoho bolí v zádech, při správném záběru s pohybem v kyčlích na C si záda procvičujete a nebolí.
  • Citlivost v náklonech, tělo je nezávislejší na lodi než u kajaku.

Nevýhody C2


  • Točivost
  • Problém dlouhodobé spolupráce dvou lidí
  • Eskymácký obrat na C2 je mnohem obtížnější, než na kajaku - jiná poloha těžiště, krátké pádlo, souhra dvojice, kdy to jeden má přes ruku.
  • Problém vhodné lodi. Plastové C2 jsou otevřené nebo je jediný typ od Noahu ve stylu slalomového deblu. Dále existuje několik typů nafukovacích C2. Ve srovnání s nabídkou kajaků je to velmi málo. Kombinace těžká voda & pevná plastová loď je problematická, je nutné mít špricku na otevřenku a nebo jezdit na jednom z mála zavřených typů. Slalomová loď z kompozitů (uhlík/kevlar) je krásná loď s fantastickou ovladatelností, ale je drahá, poměrně křehká a zcela jistě nepohodlná. O pohodlí slalomové lodi bych řekl asi toto: Cítíte se jako v ráji. Ale až poté, co z ní vystoupíte.

Výhody C2


  • Spolupráce dvojice na C2 má ničím nenahraditelné kouzlo.
    Sehranost na C2 (pokud tedy funguje) nemá obdobu na jiných lodích, pokud jde o rovnou jízdu, zatáčení, náklony a nakonec i o eskymácký obrat. Pro partnerské dvojice je jízda na C2 nejen prubířský kámen vztahu, ale i učebnice vzájemné důvěry - na stranu, na kterou nemá pádlo, je každý z vodáků odkázán na toho druhého.
  • C2 spojuje poklidnou turistiku a sjíždění divoké vody. Na velmi podobné lodi lze absolvovat obojí, což u kajaku nebo raftu je možné, ale ne rozumné (raft nejede a do kajaku se nevejde bagáž). Jako deblíř si můžu na různé řeky vybrat úplně rozdílné lodi - třeba na Lužnici jedeme v plastové otevřence, na kanál na slalomce a na vodní dovolenou v zahraničí na Riu.

Výhody C oproti raftu


Kanoe poskytuje nesrovnatelně větší zážitky na stejné řece, než raft. Raft je buldozer, který pomalu a neobratně pluje s proudem, příjemné válečky a peřejky překonává, aniž by se tím posádka musela nějak zabývat. Posádka kajaku, C1 i C2 si v takových místech může užít. Posádka raftu jede vodu, jako by měla o 2 třídy obtížnosti méně. Kdo si chce dělat čárky, že sjel támhle WW3 a WW4 a nechce se moc učit, tak raft je ideální. Kdo si chce průjezd opravdu vychutnat, pro toho je kanoe či kajak lepší.

Předchozí tvrzení platí obecně, ale přesto je rozdíl mezi letním sjezdem na raftu z půjčovny a mezi sjížděním velmi obtížných řek nebo závoděním na raftech. Závodění i expedice na raftu mají své opodstatnění a krásu, takovou sehranou posádku obdivuji proto, že vlastně jako jediná kategorie dělá z divoké vody opravdu týmový sport (i když závodníci posádce C2 také říkají tým, to je ale skoro jako R.J. v Over The Hedge, který tvrdil, že je jednočlenná rodina :-)
Ale mám velmi negativní postoj k trendu, kdy tradiční letní vodáctví na otevřených kanoích je nahrazováno plavbou na raftu. Pokud má někdo větší ambice, než jet tam, kam ho voda nese, měl by se raftům vyhnout. Na kanoi totiž každý pozná, že na vodě cosi musí dělat, aby plavba byla bezpečná. Na raftu to vůbec neřeší až do chvíle, kdy se posádka vysype do “topícího” jezu a to už je pozdě. Stručně řečeno, začátek kanoisty, který chce něco umět, má být na kajaku nebo na kánoi. Nejde o nějakou zaujatost - ze stejných důvodů doporučuji deblířům, aby si rovnováhu cvičili na singlu. Pro letní rádobyvodáky bez nějakých dalších cílů, než v alkoholovém opojení sjet Vltavu, a nebo naopak pro zahraniční expedice na těžké vodnaté řeky, je raft ideální.



Rychlost kanoí a kajaků


Kanoe je pomalejší než kajak, to je všeobecná zkušenost i ze závodů ve slalomu. Udělejme si představu, o kolik pomalejší kanoisté jsou. Bill Endicott vypočetl poměry časů vítězů všech olympiád a šampionátů: Nejmenší rozdíl dosáhl Tony Estanguet a to časem, který odpovídal jen 100,6 % času nejrychlejšího kajakáře. V průměru se pak časy nejrychlejších singlířů pohybují kolem 105% a časy deblířů kolem 110% časů nejrychlejších kajakářů.

Tento rozdíl je opravdu malý. Na deblu je zpomalení dáno méně rovnou jízdou a více otočkami, zatímco na singlu především jízdou. V turistice jsou poměry rychlosti jízdy poněkud odlišné od slalomu - postupně snižovaná šířka slalomového singlu přispívá k jeho rychlosti, zatímco turisté dnes jezdí na širokých a krátkých přestavěných kajacích. Pro kanoistu-nezávodníka na divoké vodě tyto rozdíly vypovídají o tom, že při srovnatelné technice není kajakář v nějaké podstatné výhodě.
Mnohem větší rozdíly jsou samozřejmě v rychlosti různých typů v každé z kategorií na divoké vodě: Sjezdové lodě jsou nejrychlejší, následují slalomové a turistické, pak jsou krátké zavřené plastové a nakonec nafukovačky.



Návrat na začátek stránky