Válce - průjezdy shora


Válce se vyskytují na svižněji tekoucích řekách, pod jezy, pod šlajsnami i na umělých kanálech. Při splouvání můžeme vjet shora do válce většinou kolmo, zatímco při závodech jsou branky často postaveny tak, že válec musíme projet bokem. Boční průjezd válce při nájezdu do válce zespodu jsme si popisovali v kapitole o náklonech. Při průjezdu bokem po proudu (shora) se můžeme cvaknout na obě strany - přepadnout po proudu (převrací nás vracející se voda) nebo k válci (převrací nás přitékající voda). Proto se takovému průjezdu snažte vyhnout, při dobrých řídících záběrech většinou stačíte loď srovnat. Na těžké vodě jsou válce šikmé, nepravidelné, proto ježdění všech válců bokem je dobrou průpravou na těžkou vodu.

Méně zkušení se při jízdě přes válce jistí pádlem naležato, zadáci drží pádlo v ulomení naplocho.


IMG_2605 copyIMG_2597 copy
Od určité zkušenosti kanoista bez přerušení pádluje válcem dopředu, zabírá ve správném místě a tlačí loď dopředu koleny

Pravidla pro přejezd válce shora jsou téměř totožná s pravidly pro průjezd vlnami, (rozdí je jen v proskakování válců bokem oproti boční jízdě ve vlnách). Přímý průjezd válce je na C2 snazší, než na C1 nebo kajaku. Loď má větší setrvačnost v přímé jízdě i vzhledem k nechtěnému stočení napříč. Slalomář jedoucí na čas se snaží o to, aby jej válec nechytl a nezdržel. Ale ani turistický kanoista nechce zůstat ve válci viset a proto by měl uplatnit stejnou techniku. Stačí využít rychlého proudu nad válcem a ve správnou chvíli zabrat. Ta správná chvíle je záběr do posledního místa, kde ještě zabrat jde, to je na vrcholu vlny. Další záběr následuje do vlny pod válcem. Pří záběru se mírně zakloníme a tlačíme loď dopředu koleny. Mezi posledním záběrem nad a prvním pod válcem vracíme pádlo v takové poloze listu, aby při nechtěném náklonu tlačilo loď zpět do rovnováhy. Slalomáři tomu říkají “naskočení” na válec.
A ještě poznámka pro singlíře: Při sjíždění řek na C1 většinou vyrovnáváme směr vylíváním či ulomením, ne přes ruku, ale při vjezdu do velmi silně zpět tekoucích válců můžeme udělat první nebo druhý záběr přes ruku, aby se loď nestočila, rozhodně není vhodné srovnávat loď ulomením.




Do válce, který drží, zabíráme co nejdřív. Tento je malý - není pro výcvik dětí nebezpečný, ale když do něj vjel Matěj bokem, držel a nešlo z něj vyjet. Proto je nutné stočení lodi zabránit.

Chyby:



Singlíř ve válci, který drží, srovnává směr ulomením nebo širokým záběrem odzadu. Je potřeba řídit těmi záběry, které nezpomalují.



Pasted Graphic 1Pasted Graphic
Takto je to správně - i v největší jámě použijeme přitažení kombinované s přímým záběrem namísto ulomení.



Zhruba do padesátých let minulého století se pro průjezd obtížných úseků používalo vylehnutí na pádlo, nešlo ale o úplné opření o pádlo ve vodě, spíš to byla taková bezpečnostní poloha. Pádla naležato, s přední hranou mírně zdviženou. Pro úplné začátečníky je to určitě lepší, než mít pádlo úplně z vody, ale loď není poháněna dopředu a není tedy ovladatelná. Dnes je při projíždění obtížných úseků lepší pádlovat stále dopředu.


Návrat na začátek stránky